بهترین روش لاگین و ثبت نام در سایت شما چیست؟

حتما تا به حال وارد یک سایتی شده اید که باید برای استفاده از امکانات آن سایت یک حساب کاربری بسازید؟ شاید از اینکه باید فیلد های زیادی را پر کنید کلافه شده اید. ساخت حساب کاربری و لاگین کردن کاربران تقریبا برای هر سایتی ضروری می باشد. اما هر سایتی روشی برای ثبت نام و لاگین کاربران خود دارند. حالا بهترین روش آن چیست؟ اگر دارای یک وب سایت هستید ، حتما این مطلب را تا آخر بخوانید.

مهم ترین نکات در مورد ثبت نام و لاگین در وب سایت

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید ، این است که کاربران از ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری خوششان نمی آید. از آنجایی که ایجاد حساب کاربری برای کاربران اینترنت یک کار اجباری است ، خوششان نمی آید که وقت خود را صرف ثبت نام در سایت کنند. پس اولین کار این است که تا جایی که می توانید ثبت نام را اجباری نکنید. مثلا برخی از خدمات خود را بدون اجبار به ثبت نام ارائه دهید.

برای سایت های فروشگاهی هم بهتر است کاری کنید که مشتریان شما بعد از ثبت سفارش ، حساب کاربری آنها به صورت اتوماتیک ایجاد شود. در این صورت اگر یک مشتری اطلاعات خود را برای ثبت سفارش وارد کند ، همان اطلاعات برای ثبت نام نیز استفاده می شود. خوشبختانه این قابلیت هم در PHP و هم در ووکامرس وجود دارد.

یکی دیگر از نکات مهم این است که تا می توانید پروسه ثبت نام و لوگین را سریع تر کنید. هر چه کاربر با سرعت بیشتری این کار را انجام دهد ، کمتر کلافه خواهد شد. پس برخی از فیلد های اضافی را حذف کنید. مثلا هنگام ثبت نام فیلد نام و نام خانوادگی اضافه می باشد و بهتر است که حذف شود. همچنین اگر یک فیلد نام کاربری هم دارید ، بهتر است که این فیلد اختیاری باشد. چراکه اگر کاربر آن را خالی گذاشت ، ایمیل یا شماره خود تبدیل به نام کاربری آن می شود.

آخرین نکته این است که روش ثبت نام ایمن باشد. نباید هیچ رخنه امنیتی در آن وجود داشته باشد. مثلا بهتر است که همیشه از فیلد کپچا در ثبت نام و لوگین استفاده کنید. به طور کل سه روش ثبت نام و لوگین وجود دارد که می توانند مناسب وب سایت های امروزی باشند:

استفاده از ایمیل و رمز

این روش یکی از قدیمی ترین روش ها برای ثبت نام در سایت ها می باشد. این روش بسیار ساده و کاربردی می باشد. اما امنیت آن بسیار کمتر بوده و همچنین زمان زیادتری را نیز از کاربر می گیرد. شما معمولا یک ایمیل و رمز وارد می کنید. بعد از آن یک کد یکبار مصرف در صندوق ورودی ایمیل شما ارسال می شود تا ایمیل خود را تایید کنید. از آن به بعد هم با همان ایمیل و رمز لاگین می کنید. مشکل این روش این است که خیلی ها از یک رمز برای تمام سایت ها استفاده می کنند که باعث می شود امنیت آن پایین بیاید. همچنین ثبت نام کاربران به چند مرحله تقسیم می شود که باعث می شود پروسه ثبت نام طولانی تر شود.

استفاده از شماره تلفن همراه

این روش از ایمیل و رمز جدید تر و سریع تر و ایمن تر می باشد. زیرا کاربر هم برای لوگین و هم برای ثبت نام ، تنها کافیست که شماره همراه خود را وارد کند و بعد از آن رمز یکبار مصرف پیامک شده به موبایل خود را وارد کند و تمام ! خیلی ها این روش را به رمز و ایمیل ترجیح می دهند ، زیرا ممکن است آنها رمز و ایمیل خود را فراموش کنند اما تقریبا همه افراد شماره همراه خود را حفظ می باشند.

شما همچنین می توانید برای کاربران خود یک انتخاب دیگر هم بگذارید ، یعنی ثبت نام با شماره و پسورد. آن وقت کاربر هم می تواند با رمز یکبار مصرف وارد شود و هم با رمز اصلی خود. تنها مشکل ورود با شماره تلفن همراه این است که باید مدیر سایت برای آن هزینه بپردازد. و آن هزینه هم یک پنل پیامکی و شارژ آن می باشد که قیمت مناسب و ارزانی دارد.

ثبت نام یا ورود با شبکه های اجتماعی

این روش یکی از جدیدترین روش های ثبت نام یا لاگین می باشد. این روش هم ایمن و هم سریع می باشد و هزینه ای هم برای شما ندارد. شما هنگامی که در گوگل یا فیس بوک ثبت نام می کنید ، می توانید در ایجاد حساب کاربری در برخی از سایت ها از حساب گوگل یا فیسبوک خود استفاده کنید. مثلا برای گوگل هنگامی که وارد حساب خود می شوید ، کافیست که در سایت مورد نظر بر روی دکمه ورود با حساب گوگل کلیک کنید. در آن زمان یک پاپ آپ باز می شود و اگر چندین حساب گوگل داشته باشید ، باید یکی را انتخاب کنید و تمام. یعنی کاربر فقط با دو کلیک در سایت شما ثبت نام می کند.

در این روش هیچ نیازی به پسورد نمی باشد و تقریبا همه کاربران در گوگل یک حساب دارند. امنیت حساب های گوگل هم بالا می باشد. تنها مشکل آن این است که بعضی ها ممکن است به حساب گوگل یا فیسبوک خود لاگین نباشند. پس بهتر است که فقط از این روش تنهایی استفاده نکنید.

کدام روش بهترین است؟

بهترین کار برای شما این است که همه روش ها را در سایت خود بیاورید ! بگذارید کاربرانتان حق انتخاب داشته باشند. به هر حال هر کاربر ممکن است یک روش را بیشتر دوست داشته باشد. پس بهترین کار این است که سه گزینه را در وب سایت خود قرار دهید تا کاربران از هر روشی که بخواهند ثبت نام کنند. حالا چطور؟ خب بهتر است که یک فیلد داشته باشید که کاربر ایمیل یا شماره همراه خود را وارد کند. اگر ایمیل خود را وارد کرد ، یک فیلد رمز هم به وجود می آید که با ایمیل و رمز ثبت نام کند. اگر هم شماره تماس وارد کند ، یک کد یکبار مصرف به شماره ارسال می شود. و در نهایت زیر فیلد ایمیل / شماره تماس ، دو دکمه ورود با شبکه های اجتماعی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *