تفاوت برچسب و دسته بندی در وبسایت چیست ؟ و نحوه استفاده صحیح از آنها

اگر شما دارای یک سایت فروشگاهی یا خبری هستید ، حتما با تگ ها یا همان برچسب ها آشنا هستید. اگر هم نمی دانید ، برچسب یک صفحه می باشد که در آن تمام لینک ها با یک موضوع مرتبط قرار دارند. به طور مثال اگر یک سایت خبری را در نظر بگیرید ، برچسب ایران تمام خبر های مربوط به ایران را در خود دارد. یا در یک سایت فروشگاهی کتاب فروشی ، در برچسب ابن سینا ، تمام محصولات و کتاب های مربوط در مورد ابن سینا را دارد.

برچسب برای کاربران می تواند بسیار مفید باشد و باعث شود که کاربر سایت سریعتر مطلب یا محصول خود را پیدا کند. اما خیلی ها کاربرد برچسب را اشتباه در نظر گرفته اند. مثلا خیلی ها برچسب را مشابه دسته بندی ها در نظر می گیرند. زیرا دسته بندی ها نیز محصولات یا مطالب مرتبط را طبقه بندی می کنند. اما برچسب ها با دسته بندی ها تفاوت های بسیار زیادی دارند.

تفاوت برچسب ها با دسته بندی ها

درست است که برچسب ها بر اساس موضوع خود برچسب ، مطالب را طبقه بندی می کنند اما دسته بندی ها روش متفاوتی دارند. دسته بندی ها به موضوع کار ندارند ، بلکه به هویت مطلب یا محصول کار دارند. به طور مثال در یک سایت فروشگاهی ، یک دسته بندی به نام صندلی وجود دارد و تمام صندلی ها در این دسته بندی هستند. صندلی در واقع هویت این محصولات می باشند و هر محصولی که هویت صندلی را داشته باشد ، در این دسته بندی قرار خواهد گرفت.  این محصولات می توانند صندلی چوبی ، پایه صندلی و صندلی گیمینگ باشند. اما برچسب فقط بر اساس یک موضوع می باشد.

تفاوت دیگر دسته بندی کلی بودن آن است. دسته بندی محصولات یا مطالب را به صورت کلی دسته بندی می کند. اما برچسب محصولات یا مطالب را با موضوعات جزئی طبقه بندی می کند. به طور مثال اگر یک وب سایت خبری و مجله ای را در نظر بگیریم که در مورد تکنولوژیِ مقاله و مطلب می گذارد ، می تواند 4 دسته بندی اصلی داشته باشد: اخبار ، نقد و بررسی ، آموزش و معرفی. حالا برچسب ها جزئی تر مطالب را دسته بندی می کنند. مثلا در همان وب سایت ، برچسب ها می توانند شامل : کیبورد ، اینستاگرام ، ویندوز و اندروید باشند. مسلما مطالبی که در این برچسب ها قرار می گیرند ، جزئی تر طبقه بندی شده اند.

از برچسب ها و دسته بندی ها زیاد استفاده نکنید !

اشتباهی که در خیلی از سایت ها می بینیم ، این است که آنها بیش از حد از برچسب استفاده می کنند. شاید تا بحال یک عبارتی که سرچ کرده باشید و متوجه شوید که به جای خود صفحه مطلب ، صفحه برچسب رتبه بالاتری دارد. در آن سایت ها هر عبارت کلیدی را که به فکرشان می رسد ، یک برچسب ایجاد می کنند. ممکن است در یک مطلب حدود 70 تا برچسب ببینید ! درست است که اگر اسم برچسب را بر اساس کلمات کلیدی بنویسید ، تاثیر مثبتی دارد . اما نه اینکه 70 برچسب بیهوده به وجود آورید که از طریق آنها در کلمات کلیدی خود رتبه بالاتری بگیرید. در واقع این کار تاثیر منفی دارد.

فرض کنیم که شما در هر مطلب خود حدود 30 برچسب استفاده کنید ، اگر 100 مطلب در سایت خود داشته باشید ، 3000 برچسب خواهید داشت. یعنی شما در سایت خود 3100 لینک دارید که فقط 100 لینک آن محتوا دارد و بقیه هیچ محتوایی ندارد. و از نظر سئو داشتن لینک های زیاد که هیچ محتوایی ندارند باعث کم شدن ارزش لینک ها و در نهایت خود سایت می شوند. درضمن خود کاربران نیز با داشتن این همه برچسب به درد نخور باعث سردرگمی می شوند که در نهایت سایت شما را ترک می کنند.

اینکار برای دسته بندی ها نیز صدق می کند. نباید دسته بندی های زیادی به وجود بیاورید که به همان دلیل های بالا تاثیر منفی دارند. استاندارد برچسب ها برای هر لینک ، 2 تا 5 عدد می باشد. استاندارد دسته بندی ها نیز ، 3 تا 7 عدد دسته بندی اصلی و تا 12 عدد زیر دسته بندی می باشد که در کل کمتر از 20 عدد شود.

برای فقط یک مطلب ، برچسب و دسته بندی ایجاد نکنید !

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر برچسب یا دسته بندی حداقل دارای 2 یا 3 لینک باشد. البته اگر قرار است در آینده به دسته بندی ها مطلب یا محصول اضافه شود ، مشکلی ندارد. گوگل به برچسب هایی که فقط دارای 1 مطلب می باشند ، نمره منفی می دهد.

شما می توانید بر برچسب های زیر کلیک کنید تا مطالب بیشتری در مورد نکات سئو و نکات طراحی سایت مشاهده کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *