1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. کنونیکال چیست و چرا نباید از آن در سایت های فروشگاهی استفاده کنیم؟

کنونیکال چیست و چرا نباید از آن در سایت های فروشگاهی استفاده کنیم؟

کنونیکال چیست ؟

اگر دارای یک سایت فروشگاهی باشید ، به احتمال زیاد می دانید که در هر فروشگاه ممکن است چندین محصول شبیه هم باشند و تفاوت های جزئی داشته باشند. مثلا در یک سایت فروشگاهی لباس ، ممکن است که دو تی شرت وجود داشته باشد که رنگ ها و سایز های مختلف داشته باشد. در آن زمان شما مجبورید که چندین محصول متفاوت در سایت خود ایجاد کنید تفاوت آنها فقط در رنگ و اندازه می باشد.

این کار از نظر سئو ضرر دارد. زیرا شما محصولاتی دارید که بسیار شبیه هم هستند و تقریبا کپی به حساب می آیند. یکی از قوانین سئو این است که نباید صفحات تکراری داشته باشیم . در غیر اینصورت از نظر سئو لینک های بی ارزشی خواهیم داشت که در نتیجه باعث کم شدن ارزش سئوی خود سایت نیز می شود.

در اینجاست که کنونیکال کاربرد خود را نشان می دهد. شما اگر صفحات تکراری و شبیه به هم داشته باشید ، می توانید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرید و دیگر صفحه ها را به عنوان صفحه فرعی. در این صورت ارزش سئویی تمام صفحات فرعی به صفحه اصلی منتقل می شود و صفحات فرعی دیگر وارد نتایج جستجو نمی شود. به این کار کنونیکال کردن یک صفحه می گویند. در واقع شما صفحه اصلی را به عنوان صفحه کنونیکال خود در نظر گرفته اید.

فرق ریدایرکت با کنونیکال چیست ؟

اگر نمی دانید ، ریدایرکت در زمانی رخ می دهد که یک صفحه را بخواهید جایگزین صفحه دیگر کنید. مثلا اگر لینک x را به لینک y ریدایرکت کنید ، عملا دیگر نمی توانید لینک x را باز کنید ، زیرا درجا به لینک y منتقل می شوید. شما با این کار هم نمی گذارید که کاربر وارد لینک قدیمی شود و هم اینکه اعتبار سئویی لینک قدیمی را به لینک جدید منتقل می کنید. اما در کنونیکال ، کاربران هنوز هم می توانند وارد هم لینک کنونیکال و هم دیگر لینک ها شوند و فقط اعتبار سئویی جابجا می شود.

چرا بهتر است که در سایت های فروشگاهی از کنونیکال استفاده نکنیم ؟

بیشتر کاربرد کنونیکال در سایت های فروشگاهی می باشد و خیلی ها از این روش در سایت ها خود استفاده می کنند. اما تجربه و تحقیقات ما یک چیز دیگری را می گوید. در واقع بهتر است که در سایت های فروشگاهی خود از کنونیکال استفاده نکنید ! حالا چرا؟ خب ما برای این مسئله چندین دلیل نیز داریم : 1- از آنجایی که یک سایت فروشگاهی از همین الان دارای تعداد زیادی از محصولات می باشد ، عقلانی نیست که تعداد محصولات را چند برابر کنیم ؛ چرا که هم فروشگاه پر می شود از کالا های تکراری که ظاهر سایت را از بین می برد و باعث سردرگمی کاربر نیز می شود ، هم حجم دیتابیس را بالا می برد.

اما مهم ترین دلیل گوگل می باشد. مهم ترین کاربرد کنونیکال کردن ، این است که گوگل بفهمد که یک صفحه کپی است و ارزش آن را به صفحه ای که ما مشخص کرده ایم انتقال دهد. اما متاسفانه بعضی وقت ها این اتفاق نمی افتد ! یعنی اگر شما یک صفحه را به درستی کنونیکال کنید ، باز هم ممکن است بعضی زمان ها گوگل آن را کراول کند و فکر کند که شما یک صفحه کپی در سایت خود دارید ! البته این باگ گوگل بیشتر در سایت های کوچک و تازه دیده می شود. دلیل این کار معلوم نیست اما ما یک نظریه داریم.

چرا گوگل نمی تواند یک صفحه کنونیکال را تشخیص دهد؟

دلیل این باگ معلوم نیست اما این نظریه ما است : گوگل برای اینکه یک صفحه را در نتایج جستجو خود نشان دهد ، از ربات های خاصی استفاده می کند. گوگل برای ایندکس کردن روزانه تمام وب سایت های دنیا ، منابع کافی ندارد پس مجبور است آن را بهینه کند. گوگل بر اساس اینکه آیا شما سایت بزرگ یا کوچکی دارید ، مقداری منابع برای سایت شما کنار می گذارد. هر چه سایت بزرگ تر و معروف تری داشته باشید ، گوگل منابع بیشتری را به شما اختصاص می دهد.

حالا این باگ زمانی رخ می دهد که ربات های گوگل در حال کراول کردن و ایندکس کردن صفحات یک سایت کوچک می باشند. اما وسط این پروسه ربات های گوگل منابعی که برای آن سایت کوچک در نظر گرفته شده است را کم می آورند و این پروسه نمی تواند کامل تمام شود. پس در آن زمان این ربات ها نمی توانند به درستی آن سایت را کراول کنند و نمی توانند متا های آن سایت را به درستی بخوانند که سبب می شود که گوگل فکر کند که آن سایت لینک های کپی دارد. اما راه حل چیست ؟ محصولات متغیر.

از محصولات متغیر به جای کنونیکال کردن استفاده کنید

خوشبختانه هم با ووکامرس و هم با php می توانید به این قابلیت دسترسی داشته باشید. اگر نمی دانید ، محصول متغیر به این معناست که می توانید برخی از ویژگی های یک محصول را که از قبل تعریف شده ، تغییر دهید. به طور مثال شما تعریف می کنید که یک لباس هم رنگ آبی و هم رنگ قرمز را داشته باشد. آن وقت مشتری می تواند انتخاب کند که رنگ قرمز را خریداری کند یا رنگ آبی.

با این کار اصلا نیازی نیست که چندین صفحه جدا برای ویژگی های یک محصول ایجاد کنید پس دیگر نیازی به کنونیکال کردن در یک سایت فروشگاهی نمی باشد.

نوشتهٔ پیشین
بهترین برنامه های مدیریت پسورد ؛ دیگر رمز خود را فراموش نمی کنید !
نوشتهٔ بعدی
بهترین لپ تاپ ها برای طراحان و برنامه نویسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید